dilluns, 16 d’abril de 2018

[Caminar per la Franja] Pujada el mirador del tossal gros a la serra de Sis, Ribagorça, per Antoni Coll

Pujada el mirador del Tossal Gros a la serra de Sis, Ribagorça.

Aquest és un mirador natural que es troba a la serra de Sis, Ribagorça. Per anar-hi ens dirigirem a la capital de l'Alta Ribagorça, El Pont de Suert i agafarem la carretera local que puja al poblat de Buira, aquest ja dins la Ribagorça, la carretera la trobareu just el costat de l'institut de la capital.

Un cop a Buira aparcarem a prop de l'església de Sant Hilari, la pista que passa per darrere és la que haurem de seguir a peu. És un bon moment per estirar les cames i fer unes bones fotos.

Deixarem l’església enrere seguint la pista a peu i encara li fem una altre foto amb la faiada del Malpas de fons.

O si ens fixem bé tamé veurem el petit poblat de Cirés.

Seguirem pujant per la pista i a pocs metres després del dipòsit d'aigua seguirem pel corriol que surt del marge esquerre de la pista, després d'uns 200m tornarem a seguir per la pista.

Ara ja seguirem per la pista fins a arribar a un gran prat, haurem de trencar a la dreta per pujar a un petit tossal on trobarem l'ermita de la mare de Déu de la Mola.

Aquesta altura ja trobem que és un bon mirador de tot el Pirineu Ribagorçà. És un bon lloc per recuperar forces i contemplar-lo.
Seguirem la pista que travessa el prat i puja bosc amunt, de pujada encara podrem treure'n unes bones fotos, dels quals em sento molt orgullós.
L'ermita de la Mola i el poblat de Gotarta, semblen que quasi es toquen però entremig passa el riu Noguera Ribagorçana.

O l’ermita de la Mola i l’antic poblat medieval abandonat d’Erill Castell, amb els seus dos pics de referència,  el Corronco i la pica Cerví de Durro (Alta Ribagorça).

Fa pujada i seguirem caminant. Trobarem un petit refugi per quan bufa el vent de port, de pedres, pel pastor sobretot.

Bé, quan arribem a dalt de la cadena seguim a la dreta, ens espera una rampa molt forta d'uns 100m i un cop a dalt ja haurem arribat el tossal gros. Calculeu unes 2h de caminada, depenen del pas i les parades.

Ara la faiada del Malpas es veu més petita, oi?

Llàstima de la poca visibilitat del dia mirant el sud, però coneixeu aquesta forma? Mont-rebei, molt bé, si us fixeu bé aquest primer tros hi ha Betesa just a sota, Sant Orenç i Pallerols. També el port d'espina que ens portaria a la ribera de Cornudella i Areny de Noguera. !

També podem contemplar una punteta del Turbó.

La serra de Gia nevada a la dreta i  la vall de Benasc.

La tuca d’Aneto mig tapada pel núvol.

La vall de Barravés.

La vall de Boí. Amb el tossal de Miravet en primer pla.

El Corronco i pica Cerví.

La serra de Sant Gervas vist per la cara nord.

I això mirant el congost de Terradets.

I això és tot companys, ara ens toca desfer el camí, anirem més ràpids que fa baixada.

Antoni Coll.
PD: Us deixem un video sobre aquest article: